سیمرغ مردمی در مظان اتهام؛ دستکاری آرا یا مهندسی نظرات؟! | نیمرخ

سیمرغ مردمی در مظان اتهام؛ دستکاری آرا یا مهندسی نظرات؟!

گروه سینمای ایران- بهاره گل پرور: هر سال با نزدیک شدن به روزهای پایانی جشنواره فیلم فجر و زمان اعلام نتایج، بحث ها و حدس و گمان هایی رده می شوند که گاه موجب بروز برخی شبهاتی می شود که ممکن است روی نتایج قطعی تاثیرگذار باشد. امسال در سی و ششمین جشنواره فیلم فجر، حضور چهار فیلم مربوط به بخش شبه دولتی در جشنواره، از همان ابتدا حرف و حدیث هایی مبنی بر اینکه اینکه جوایز تقسیم خواهد شد را ایجاد کرد. با این حال اسامی این فیلم ها در بین کاندیداهای دریافت جوایز نیز به چشم می خورد و همین موجب شد این حرف و حدیث ها دوباره مطرح شوند. اما در این میان یکی از بی طرف ترین بخش ها، سیمرغ آرای مردمی است که انتظار می رفت امسال با در نظر گرفتن اپلیکیشنی برای دریافت آرای مردمی احتمال تقلب در آرای مردمی به صفر برسد، ولی با اظهارات برخی از فیلمسازان مبنی بر اینکه بسیاری از بلیت ها توسط ارگان ها خریداری شده اند و سهم اندکی در اختیار مردم قرار گرفته شده است، شک و شبهه تقلب در آرای مردمی بیشتر جان گرفت. به طوری که برخی از فیلمسازان به صورت آشکار در نشست های مطبوعاتی خود از این موضوع حرف زدند. هر چند در همین راستا، ابراهیم داروغه زاده با حضور در برنامه «هفت» عنوان کرد: بلیت های صاحبان آثار، گیشه سینما و ارگان ها و نهادها در آرای مردمی تاثیرگذار نبودند و امسال سلامت ترین دوره انتخاب بهترین فیلم مردمی را داشتیم. همچنین علی آشتیانی‌پور مسئول بخش آرای مردمی جشنواره فیلم فجر، شنبه شب گذشته در برنامه تلویزیونی «سینما دو» ضمن تائید نسبی احتمال تقلب و اینکه گروه‌هایی از بیرون بتوانند آراء را دستکاری کنند، وجود دارد گفت: منکر احتمال تقلب نیستیم اما این موضوع معنایش این نیست که بگذاریم کسانی که می‌توانند تقلب کنند، این کار را انجام دهند. ما در این خصوص کارهای پیشگیرانه را انجام دادیم و به همین دلیل با اطمینان می‌گویم، آرائی که در اختیار داریم، کاملا درست است و با اطمینان خاطر از صاحب حق حمایت می‌کنیم. همچنین در روزهای گذشته فیلمی در فضای مجازی منتشر شد که نشان می‌دهد با شیوه‌ای خاص می‌توان اپلیکیشن رأی ‌دهی را هک کرد که آشتیانی پور در این خصوص گفت: هر سیستمی را حتی سیستم‌های ناسا را هم می‌شود هک کرد، اما تا الان هیچ‌گونه هکی در سیستم انجام نشده است و آمارها کاملا شفاف و مشخص است. در همین خصوص با برخی از فیلمسازان گفت و گو کردیم تت از میان گفته های آنان به عنوان چهره های مطلع در این باره به تصویر نسبتا روشنی برسیم. *** سیروس الوند: باید در شیوه اخذ آرای مردمی بازنگری شود سیروس الوند شیوه انتخاب بهترین فیلم مردمی در جشنواره فجر را معضلی همیشگی می داند. این فیلمساز درباره نحوه انتخاب بهترین فیلم مردمی جشنواره فجر به بانی فیلم گفت: انتخاب بهترین فیلم مردمی در جشنواره فجر معضلی است که همه ساله این فستیوال با آن درگیر بوده است. در واقع اعلام نام بهترین فیلم جشنواره در برخی از اوقات غیر واقعی و با ملاحظات معمول انجام می شود. این کارگردان افزود: از ابتدا هم مخالف سیستم و روش این انتخاب بوده ام و معتقدم باید در شیوه آن یک بازنگری اساسی صورت گیرد. در واقع در همین امسال حرف و حدیث هایی مبنی بر خرید بلیت های برخی فیلم ها توسط ارگان ها به وجود آمد که به هیچ وجه زیبنده جشنواره ای مانند فجر نیست. امیدوارم در سال آینده این روند شکل بهتری به خود گیرد. *** علیرضا رئیسیان: سیمرغ مردمی باید جایگزین شود،احتمال تقلب هست علیرضا رئیسیان معتقد است جایزه سیمرغ آرای مردمی بیش از اندازه بزرگ شده است و جایزه آرای مردمی و بخش تبلیغات اصلا نباید همپای سیمرغ باشد. در این شرایط امکان تقلب آرای مردمی به راحتی فراهم است و بدون شک نتیجه داوری ها هم مانند نتیجه آرای مردمی خواهد بود. آنهایی که دارای قدرت لابی گری بیشتری هستند بیشترین سهم را هم می برند. علیرضا رئیسیان، در خصوص این موضوع به بانی فیلم گفت: من دو سه سال پیش پیشنهاد کردم جایزه آرای مردمی را تغییر بدهند، این بخش سیمرغ نداشته باشد و صفر تا صد کل مجموعه را هم جدا از جریان جشنواره به یک گروه مستقل و یا خانه سینما واگذار کنند تا این حواشی از خود جشنواره جدا شود. چون آرای هیأت داوران به اندازه کافی هر ساله مسئله ساز است. وی افزود: معمولا فستیوال های رقابتی، بخش آرای مردمی ندارند و به جز یکی – دو مورد، ندیده ام. بیشتر جشنواره های غیررقابتی هستند که آرای مردمی دارند، ولی اینجا کارهایی انجام می شود که دیگر پاک کردن صورت مسئله امکان ندارد و باید تا ابد آن کار اشتباه ادامه پیدا کند. رئیسیان با اشاره به دستکاری های احتمالی در نتایج آرای مردمی گفت: مطمئنم که نه امسال، بلکه در سال های گذشته هم به راحتی با نواقصی که این نوع رأی گیری وجود داشت، نتایج دستکاری می شد. نه اینکه در خانه سینما دستکاری شود، توسط خود عوامل و صاحبان فیلم ها به راحتی امکان تقلب فراهم بود و می شد نتایج آرا را تصنعی و غیر واقعی به جای آرای واقعی جا زد. این مسئله در دوره های گذشته جشنواره بوده و امسال هم به طریق اولی- چون رأی گیری اینترنتی شده- وجود دارد. کارگردان فیلم سینمایی «دوران عاشقی» ادامه داد: فیلم هایی که سانس های مردمی اضافی نداشته اند جزو رده های بالا و شش فیلم نهایی آرایی مردمی انتخاب شده اند. این خود نشان دهنده این است که روند رأی گیری اشکال دارد. سرمایه گذاری که چیزی حدود ۳۰- ۴۰ میلیارد برای دو سه فیلم خرج می کند، خرج کردن نیم میلیارد برای آرای مردمی برایش کاری ندارد. نمی خواهم تهمت بزنم، ولی امکانش وجود دارد. هیچ گونه نظارتی برای چگونگی انجام این رأی گیری وجود ندارد چون اصلا این نوع رأی گیری کار غلطی بوده و صندوق رأی گیری مجازی گذاشتن و… راه غلطی است. من مشابه این موضوع را در هیچ کدام از جشنواره های رقابتی ندیده ام. به نظرم این پیشنهاد منطقی باشد که سیمرغ آرای مردمی را حذف کنند و جایزه دیگری برای آن در نظر بگیرند. این تهیه کننده عنوان کرد: هر چقدر هم بلیت جشنواره را به گیشه اختصاص بدهند، باز هم تقلب می شود. مگر در سال های گذشته تقلب نمیشد؟ من خود در سالنی دیدم که تهیه کننده فیلمی که همزمان با «دوران عاشقی» اکران بود، در یک سانس ۷۰ نفر را با اتوبوس به سالن سینما آورد و همه آن افراد هم رأی عالی به فیلم دادند! بدین ترتیب وقتی در یک سالن ۲۰۰ نفری همه رأی عالی می دادند به راحتی برنده بودند، حتی اگر فیلم های دیگر هزار بیننده خیلی خوب هم داشته باشند. لذا تقلب کردن در این شرایط بسیار راحت است. ربطی هم به نوع رای گیری ندارد چون این جایزه بیخودی تا این حد بزرگ شده است. کارگردان فیلم سینمایی «پرونده هاوانا» با بیان اینکه جایزه آرای مردمی و بخش تبلیغات اصلا نباید همپای سیمرغ باشد، تاکید کرد: جایگاه سیمرغ فرق می کند. چطور ممکن است ساخت بهترین فیلم با طراحی پوستر هم ارزش باشند؟ کجای دنیا به این شکل است؟خیلی عجیب است. جوایز دیگر هم تقریبا به همین شکل است. داوری ها هم همین طور است. بدون شک نتیجه داوری ها هم مانند نتیجه آرای مردمی خواهد بود. مگر سال گذشته تفاوت زیادی داشتند؟ آنهایی که دارای قدرت لابی گری بیشتری هستند بیشترین سهم را هم می برند. این که اسمش داوری نیست. وی در ادامه گفت: مهم ترین خروجی یک جشنواره آرای هیأت داوران است که در تاریخ جشنواره ثبت می شود نه برگزاری تعداد نمایش فیلم ها، سانس های دیر و زود و مصاحبه های مطبوعاتی. این ها اصلا ماندگار نیست. باید دید آن آرای نهایی داوران هم دچار همین کیفیت منفی می شود یا خیر. به نظرم یک مصلحت اندیشیِ بسیار رو و روشن در بخش آرای جشنواره وجود دارد که لطمه آن را هم خود سینما و فیلم های خوب و مستقل و دارای ارزش های هنری واقعی می خورد. تهیه کننده فیلم سینمایی «مومیایی۳» اضافه کرد: متاسفانه کسی گوشش بدهکار نیست. من دیگر خسته و ناامید شده ام از اینکه این همه حرف می زنیم و همه هم قبول دارند، ولی هیچکس گوش نمی دهد. سال دیگر هم مطمئنا به همین شکل است. شاید کمی شکل ظاهری آن عوض شود. به نظر من هیچ جسارتی برای تغییر جدی و تبدیل کار غلط به کار صحیح وجود ندارد. وی در مورد برخی از فیلمسازان که می گویند جوایز جشنواره از پیش تعیین شده و شرکت در جشنواره فایده ای ندارد، نیز عنوان کرد: در این دو – سه سال ترکیب هیأت داوران این مصلحت اندیشی را نشان می دهد. امسال نتیجه نهائی داوران، بخاطر ترکیب داوران مصلحت اندیشانه خواهد بود و جسارت هنری نخواهند داشت. بعضی از اعضای هیأت داوران در طول دوران نشان داده اند که اهل مصلحت و دوراندیشی و مصالحه منصفانه ای هستند که این خود ارزش های جشنواره را پایین می آورد و داوری را به شدت ضعیف می کند. هر چند حدس من و دیگر دوستان با توجه به ترکیب داوران و آرای آنها در مورد نامزدها درست از کار درآمد، آرای نهائی هم همینقدر محتاط و مصلحتی خواهد بود و بیشتر جوایز اصلی را فیلم های خاص خواهند گرفت آن هم نه بدلیل ارزش های سینمایی آنها. *** مهران احمدی: می گویند از اول جشنواره به این شکل بوده، خب غلط بوده! مهران احمدی نیز در نشست مطبوعاتی فیلم «مصادره»،صحبت هایی را در خصوص شیطنت هایی که در نتایج آرای مردمی می شود مطرح کرد و گفت: شنیده ام و روی شنیده ام مطمئنم که ۵۰۰ سری بلیت خریداری کرده اند و به فلان ارگان داده اند. همچنین با من تماس گرفته شد و گفتند که ما قبول داریم که سیستم رأی گیری ما سیستم کارامدی نبوده، چون اپراتورهای همراه اول و ایرانسل با ما همکاری نکرند و قبول داریم شیطنت هایی صورت گرفته! من نمی گویم این شیطنت ها از بالا نشأت می گیرد ولی به هر حال جواب خدا را باید بدهیم! این کارگردان همچنین در خصوص نتایج آرای مردمی و احتمال تقلب در آن به خبرنگار بانی فیلم گفت: آنهایی که در جشنواره قدرت در دستشان است و می توانند سیاستگذاری کنند باید یاد بگیرند همه چیز اصول و قواعدی دارد. اگر چیزی اشتباه بود ما نباید بگوییم همه چیز خوب است. اگر اشتباه کرده ایم بیاییم اشتباهاتمان را جبران کنیم. وی افزود: در حال حاضر می گویند آرای مردمی در سانس های فوق العاده ثبت نمی شود، چرا ثبت نمی شود؟ آیا آنهایی که در این سانس حضور دارند جزو مردم نیستند؟ می گویند از اول جشنواره به این شکل بوده، خب از اول غلط بوده است، باید آن را اصلاح کنیم. تا کی قرار است روی چیزهایی پافشاری کنیم که خودمان هم می دانیم غلط است. احمدی ادامه داد: سیستمی از طریق نصب کردن اپلیکیشن روی موبایل برای آرای مردمی طراحی کرده اند، اگر مادربزرگ من بخواهد رأی دهد چگونه باید از این طریق رأی بدهد؟ آیا او از مخاطبان جشنواره حساب نمی شود؟ هر چند از طرف جشنواره با من تماس گرفتند و توضیح دادند، ولی به نظر من این قابل قبول نیست. این بازیگر با بیان اینکه تقلب همیشه از دوران کودکی ما تاکنون وجود داشته، تاکید کرد: این افراد متقلب با ما به دبیرستان و دانشگاه و سربازی و حتی سینما آمدند. امروز افرادی که در آرای مردمی تقلب می کنند همان افراد دون هستند. چاره ای هم نیست و متاسفانه کاری هم نمی توان کرد. به نظرم چون از ابتدا گفته اند «مصادره» یک فیلم کمدی با حضور رضا عطاران است و ممکن است در آرای مردمی نتیجه بگیرد، روی این فیلم زوم کردند. ظاهرا «مصادره» رقیب خیلی از فیلم ها بوده! وی اضافه کرد: پیش از جشنواره یکی از مسئولان به ما گفت اگر می توانید مثل ما مهندسی کنید. تنها گله من از مسئولان جشنواره این است که این طرح و برنامه ای که برای آرای مردمی گذاشته اند طرح خوبی نبوده و سیستم درستی را برای این ماجرا طراحی نکرده اند. وگرنه می توانم قسم بخورم که آنها هیچ دخل و تصرفی در این تقلب نداشته اند. *** بیتا منصوری: سینمای ارگان های مختلف از سینماهای مردمی جدا شود بیتا منصوری، تهیه کننده و مدیر تولید معتقد است بهتر است برای اینکه شبهه ای در آرای مردمی ایجاد نشود، سینمای ارگان های مختلف را همانند خانه سینما و انجمن تهیه کنندگان و یا شهرداری جدا کنند تا دخل و تصرفی در آرای مردمی نداشته باشند. بیتا منصوری، در خصوص این موضوع به بانی فیلم گفت: با این موافقم که یک سری تقلب ها در خصوص آرای مردمی اتفاق می افتد. همچنین من یک مورد را هنوز متوجه نشدم که چگونه اتفاق می افتد. مثلا در روز دوم و سوم جشنواره ۱۰ فیلم را انتخاب می کنند و می گویند این فیلم ها بالاترین آرای مردمی را از آن خود کرده اند و روز بعد یکی از این فیلم ها حذف می شود. با توجه به اینکه هنوز تعداد زیادی از نمایش های آن فیلم مانده چگونه به نتیجه می رسند که آن فیلم را برای روز بعد حذف کنند؟ وی افزود: ممکن است مخاطب آن فیلم در سینماها و روزهای دیگر باشند. چطور این فیلم می تواند از دور مسابقه حذف شود؟ به نظر من همه فیلم ها باید این شانس را داشته باشند که تا روز آخر آمارشان اعلام شود. ممکن است برای حفظ حرمت برخی از فیلم ها بگویند ما بعد از دو یا سه روز ۱۰ فیلم را اعلام می کنیم. ولی این ۱۰ فیلم باید تا روز آخر شانس برابر را داشته باشند. شاید فیلمی که در روزهای اول و دوم حذف شده در روزهای بعدی بتواند درصد مخاطبان بیشتری را کسب کند، ولی در مسابقه آرای مردمی حضور ندارد. آیا این انصاف است؟ تهیه کننده فیلم سینمایی «رخ دیوانه» با بیان اینکه جشنواره باید تمام شود و نتایج را بعدا اعلام کنند، تاکید کرد: وقتی فیلمی را از ادامه رأی گیری حذف می کنند شانس مسلم هر فیلمی را هر روز از آن می گیرند در حالی که آرای مردمی هر روز ادامه دارد. شاید این فیلم در یک سینما مخاطب نداشت و در سینمای دیگر و روز دیگری به آن رأی بدهند، بالا بیاید و اول شود. منصوری در مورد آرای مردمی که گفته می شود با بلیت های ارگانی داده شده است، یادآور شد: با توجه به اینکه ارگان های مختلف در سال های اخیر وارد سینمای ایران شده اند و می بینیم که چند فیلم پرهزینه متعلق به این دوستان است، من پیشنهاد می کنم آنها هم سالن دیگری را اختیار کنند. مثل خانه سینما، شهرداری و انجمن تهیه کنندگان اعلام شود که این سالن هم مربوط به فلان ارگان است و دیگر آرای آنها در بخش مسابقه لحاظ نشود. درست ترین کار همین است. وی در مورد اینکه که برخی از فیلمسازان می گویند جوایز فیلم فجر از پیش تقسیم می شود و دیگر شرکت در جشنواره فایده ای ندارد، عنوان کرد: همه این ها بستگی به هیأت داوران و مدیریت جشنواره دارد که همراه این داوران چه سیاستی را در پیش بگیرند. تهیه کننده فیلم سینمایی «قهرمانان کوچک» ادامه داد: همه جشنواره های دنیا سیاستگذاری های مشخص و مربوط به خودشان را دارند که مثلا فلان جشنواره از فیلم های مستقل حمایت می کند. متاسفانه سیاست کلی جشنواره فیلم فجر مشخص نیست و بسته به دبیر جشنواره هر سال در آن یک اتفاق می افتد و چون معمولا این دبیری تداوم ندارد سیاست هر سال تغییر می کند. منصوری در مورد برخی از فیلمسازان معترض به سیاستگذاری های جشنواره اضافه کرد: به هر حال این جشنواره اصلی سینمای ایران است و تمام دوستانی که فیلم می سازند تمایل دارند دیده شوند، این جشنواره هم یکی از جاهایی است که می توانند دیده شوند. با تمام اتفاقات خوب و بدی که در سال های گذشته تاکنون در جشنواره افتاده باز هم همه تمایل دارند در این مسابقه وارد شوند، به این نیت که آن سال اتفاق خاصی نیفتد و بر مبنای عدالت و توجه به حرفه ای بودن کار اتفاقات خوبی برایشان بیفتد. همه با این نگاه وارد می شوند ولی باز هم همه معترضند. به نظر من کسی که از روز اول و دوم جشنواره شروع به اعتراض می کند اصلا نباید فیلمش را به جشنواره ارائه می داد. چرا اصلا در جشنواره شرکت می کنند؟ برخی ممکن است به هر دلیلی فیلمشان را به جشنواره ارائه ندهند و برخی هم فیلمشان را هیأت انتخاب نپذیرد. اما اگر فیلم را ارائه دادند یعنی سیاست های جشنواره را پذیرفته اند و باید بی حرف و حدیث تا پایان جشنواره ادامه دهند.

نوشته سیمرغ مردمی در مظان اتهام؛ دستکاری آرا یا مهندسی نظرات؟! اولین بار در بانی‌فیلم پدیدار شد.

منبع: بانی فیلم
آدرس کوتاه: http://www.nimrokh.tv/news/36493
خبرهای پربازدید