جان مالوف و چارلی سیسکل در جستجوی وی ویان مایر | نیمرخ

جان مالوف و چارلی سیسکل در جستجوی وی ویان مایر

یادداشت رسیده – مصطفی جعفریحیی علاقمندان به فیلم هایی سینمایی مستند به طور حتم مستند های بسیاری دیده اندکه نام دو شخص در تیتراژ به عنوان کارگردان آمده است. به طور معمول در سینمای مستند، تخصصها تفکیک شده است و افراد فعال در حوزه علوم اجتماعی، وظیفه سوژه یابی را بر عهده دارند و همراه با کارگردانهای برجسته و مطرح، فیلم مستند را تولید می کنند. مستند سینمایی «درجستجوی وی ویان مایر» مستندی به کارگردانی مشترک جان مالوف و چارلی سیسکل است که آن را در سال ۲۰۱۴ برای سینمای مستند هالیوود کارگردانی کردند تا در لیست کاندیداهای دریافت جایزه بهترین فیلم مستند اسکار سال ۲۰۱۵ قرار گیرد. این مستند نیز در ادامه پخش بهترین آثار سینمایی مستند روی آنتن برنامه مستند ۴ شبکه چهار سیما رفت. مستند در«جستجوی وی ویان مایر» اولین تجربه فیلم سازی مشترک چارلی سیسکل و جان مالوف است. این مستند سینمایی برای اولین بار در سی هشتمین جشنواره فیلم تورنتو به نمایش در آمد و حضور یکساله «در جستجوی وی ویان مایر» تماشایی در جشنواره های مختلف سینمایی، آنرا به یکی از پربیننده ترین و بهترین آثار مستند سال ۲۰۱۴ بدل کرد. این فیلم مستند، ضمن روایت یکی از کشف های شگفت انگیز چند سال اخیر هنر عکاسی، داستان پرستار بچه ای با نام وی ویان مایر را به تصویر می کشد. داستان زندگی ای که با هنر عکاسی در آمیخته و با کشف و ظهور عکسهایش، یکی از بهترین های هنر عکاسی خیابانی لقب می گیرد. این مستند یک درام مهیج معمایی است که جنبه های تراژیک زندگی زن گوشه گیر و به شدت تنها و مرموز را روایت می کند. زندگی پرستار بچه ای که در تمام سالهای حیاتش، انرژی اش را صرف دیده نشدن هنر خود کرده بود و در نهایت در فقر و انزوا بدرود حیات گفت. موضوعی که بیش از هر دلیلی بر جذابیت این مستند افزوده است، بکارگیری عکسهای مایر به تناوب و متناسب با صحبت‌های افراد در مستند و بهره بردن از فیلم‌های ۸ میلیمتری مایر در مستند است. ماجرای پیدا شدن عکسها و نگاتیو های وی ویان مایر پرستار به سال ۲۰۰۷ باز می گردد. زمانی که جان مالوف به کار خرید و فروش ملک مشغول بود، همزمان نیز مشغول نوشتن کتابی درباره محله ای قدیمی در شیکاگو بود که در آن زندگی می کرد. مالوف برای کتابش نیاز به عکسهای تاریخی و مستند درباره معماری و ساختمان های قدیمی آن قسمت از شهر را داشت. در اواخر همان سال مزایده ای برای فروش وسایل به جا مانده در انباری متروک در شیکاگو برگزار شد و مالوف به قصد یافتن عکسهای مورد نظرش صندوقی حاوی۳۰ هزار نگاتیو عکس را به قیمت حدود ۴۰۰ دلار خرید. او اثری از ساختمان های قدیمی و معماری شهری در این عکسها پیدا نکرد اما در سال ۲۰۰۹ بود که بار دیگر به سراغ جعبه های نگاتیو رفت و این بار عکسها برای او فوق العاده به نظر می رسیدند. او عکسها را در سایت گذاشت و با استقبال و پرسشهای فراوانی از سوی بازدید کنندگان مواجه شد. بسیاری از بازدیدکنندگان روح درون عکسها را با آثار بزرگان عکاسی خیابانی چون: رابرت فرانک و دایان آربس مقایسه می کردند. پس از ثابت شدن ارزش هنری عکسهای مالوف به جستجو برای پیدا کردن هویت عکاس پرداخت و تنها نشانه از وی ویان مایر نامی بود که پشت برخی از پاکت ها نوشته شده بود. این مستند سعی می‌کند به تدریج قطعات پازل را کنار یکدیگر قرار دهد تا مخاطب بتواند بهترین شناخت را از مایر برداشت کند. شناخت از ظاهر و لباسش، تا نوع رفتارش با افراد دیگر و روش عکاسی او… هر چند امکان شناخت کامل از تمام زوایای پیدا و پنهان زندگی وی ویان میسر نیست، اما تماشای مستند در جستجوی وی ویان مایر برای افرادی که به هنر عکاسی عشق می ورزند و تاریخ عکاسی را دنبال می کنند، پیشنهادی جذاب و فراموش نشدنی است. مستند در«جستجوی وی ویان مایر» اولین تجربه فیلم سازی چارلی سیسکل و جان مالوف است. سیسکل کار حرفه ای خود را در عرصه مستند سازی با همکاری کارگردان بنامی چون مایکل مور آغاز کرد. وی به مدت سه سال از سال ۱۹۹۹ تا ۲۰۰۲ در مجموعه مستند های تلویزیونی«حقیقت تلخ» که با سبک منحصر بفرد مایکل مور به افشای مسائل و مشکلات سیاسی، اجتماعی، اقتصادی و…آمریکا می پرداخت همکاری کرده بود. او پس از تجربه موفق در مستند«حقیقت تلخ» به گروه مایکل مور برای تولید مستند«بولینگ برای کولومباین» نیز پیوست و توانست بر تجربیات خود بیفزاید. این مستند تاثیر گذار موضوع کشتار در دبیرستان کولومباین و استفاده از قانون حمل آزاد اسلحه در کشور آمریکا را به تصویرکشید. بولینگ برای کولومباین در مراسم اسکار سال ۲۰۰۳ موفق به کسب جایزه بهترین مستند سال نیز شد. سیسکل تا قبل از همکاری مشترک با مالوف برای ساخت «در جستجوی وی ویان مایر»، به عنوان تهیه کننده اجرایی و مجری طرح چندین اثر تلویزیونی نیز تجربه اندوزی کرده بود. وی ویان مایر در سال ۱۹۲۶ در نیویورک به دنیا آمد. پدر او از مهاجران اتریشی و مادرش فرانسوی بود. او که پدرش را در چهار سالگی از دست داده بود تمام سالهای کودکی تا جوانی را همراه مادرش سپری کرد. به نظر می رسد بخشی از علاقه بی حد و حصر او به عکاسی به دلیل سکونت در خانه جن برتورانت عکاس موفق فرانسوی باشد. مایر پس از چند سال زندگی در آمریکا به همراه مادرش به فرانسه باز گشت و سالها در آنجا ماند. او در سال ۱۹۵۱ به نیویورک مهاجرت می کند و پس از ۵ سال به شیکاگو می رود. وی به مدت ۱۶ سال به عنوان پرستار بچه در خانه ی خانواده ای به عنوان ونیزبرگ مشغول به کار می شود و پس از ترک خانه ونیزبرگ او پرستاری از بچه ها را در خانه های دیگر ادامه داد. طی دو دهه ۱۹۵۰ و ۱۹۶۰ میلادی وی ویان مایر بخشی از مهمترین آثار خود را خلق و به منصه ظهور می رساند. عکسهای او که اغلب در ژانر عکاسی خیابانی دسته بندی می شود سویه های گزندی از یک طنز را داراست و تقابل طنز یک چهره در پرتره های انسانی با فضای شهری از مهمترین خصوصیات این دوره از عکاسی مایر است. عنصری که کشف و بکارگیری آن برای یک عکاس آماتور بسیار بعید به نظر می رسد و وجود چنین زاویه ی دیدی در آثار او نمایانگر آن است که عکاسی برای او امری تفننی نبوده است. در حقیقت هنر عکاسی برای مایر انعکاس دهنده ی یک نگاه انتقادی و تلخ به جریان زندگی روزمره و حضور افراد در سطح جامعه بوده است. نگاهی که آنرا علاوه بر هنر مایر در سبک زندگی و شخصیت بسیار عجیب او نیز می توان رد گیری کرد. مایر پس از خلق مهمترین آثارش در سبک عکاسی خیابانی در پاییز ۱۹۵۹ با پول به دست آمده از فروش سهم ارث خود به یک سفر شش ماهه ی دور دنیا رفت و بسیاری از عکسهای بجا مانده از او مربوط به همین سفر طولانی است. او در سالمندی هم مانند تمام سالهای زندگیش در فقر و انزوا زیست اما پس از مرگ او و با کشف عکسها، بیش از ۵۰ گالری و موزه ی معتبر در سراسر جهان آثارش را به نمایش گذاشتند.

نوشته جان مالوف و چارلی سیسکل در جستجوی وی ویان مایر اولین بار در بانی‌فیلم پدیدار شد.

منبع: بانی فیلم
آدرس کوتاه: http://www.nimrokh.tv/news/31713

آخرین خبرها
خبرهای پربازدید