داغ گیشه پر«پول»، بر دل سلبریتی ها | نیمرخ

داغ گیشه پر«پول»، بر دل سلبریتی ها

گروه سینمای ایران- بهاره گل پرور: بازیگران به عنوان مهم ترین عامل فروش فیلم دست کم در دهه های گذشته بسیار مورد توجه مخاطب عام در رویکرد به سینما بوده اند. نگاه بسیاری از مخاطبان به سینما و انتخاب فیلم برای تماشا حضور بازیگرانی بوده است که چهره های محبوبی بوده اند. تماشاگر می دانست که اگر به تماشای فیلمی می رود که فلان بازیگر محبوبش در آن بازی کرده است، ناراضی از سالن بیرون نخواهد آمد و بازیگران چهره به نوعی ضمانت جذب مخاطب و نهایتا فروش فیلم در گیشه بودند. امروزه با تغییر ذائقه و سلیقه مخاطب نسبت به دهه های پیشین، بازیگران دیگر معیارهای اصلی و قطعی و ضمانتی مطمئن برای فروش فیلم ها در گیشه نیستند. همان طور که در سال های اخیر شاهد آن هستیم که دیگر کاری از دست بازیگران چهره هم برنمی آید. مخاطبان دیگر بر اساس چهره بازیگران روی سردر سینماها به سالن ها نمی روند. هر چند اخیرا برخی از فیلم ها تنها به خاطر نام کارگردانان شان به فروش نسبی رسیدند ولی باز هم تعداد این دست موارد بسیار کم و انگشت شمار است. هر چند در این میان عوامل دیگری همچون ژانر، محتوای فیلمنامه، تبلیغات و پخش کننده فیلم و حتی زمان اکران آن نقش تعیین کننده ای دارند که در کنار هم قرار گرفتن همه این عوامل منجر به فروش خوب برای یک فیلم می شود. وقتی ناگزیر فیلم های چندین سال روی هم تلنبار می شوند و در چند ماه برای اینکه فقط اکران شده باشند، روی پرده می روند و کنار گذاشته می شوند، نمی توان انتظار اکران خوب و درخوری از آثار سینمایی داشت. در نتیجه امروزه همه عواملی که ذکر شد در کنار هم از معیارهای فروش یک فیلم محسوب می شوند و رفته رفته نقش بازیگر در این میان کمرنگ تر می شود. چه بسا فیلم هایی که اخیرا با وجود بازیگران توانمند و محبوب نتوانستند به فروش خوبی برسند. در بخش نخست این گزارش به سراغ برخی از بازیگران و فیلمسازانی رفتیم که به نوعی با این موضوع روبرو شده اند و نظر آنان را در این خصوص جویا شدیم. سیامک شایقی: بازیگران تنها می توانند باعث جاذبه های اولیه شوند سیامک شایقی، کارگردان در خصوص علت عدم فروش برخی از فیلم هایی که بازیگران محبوب و چهره دارند، به بانی فیلم گفت: البته من زیاد با این موضوع موافق نیستم. فکر می کنم درست است در مورد بعضی بازیگران محبوب و چهره پیش آمده که فیلمشان فروش نکند، ولی در مورد همه بازیگران این طور نیست. یک سری بازیگر جدید جایگزین قبلی ها شده اند. مثلا نوید محمدزاده چهره ای است که اخیرا باعث جذب تماشاگر می شود. اکثر تماشاگران ما را هم جوانان تشکیل می دهند، بازیگران جوان پسند هم جذب کننده تماشاگر هستند. ولی این را هم باید توضیح داد که عامل فروش نهایی نیستند و می توانند باعث جاذبه های اولیه شوند که بعد اگر فیلم جذابیت های لازم را داشت، ادامه پیدا کند. وی افزود: در مورد برخی بازیگران مثل مهران مدیری و یا رامبد جوان، تنها نام شان کافیست تا مخاطبان بسیاری به سالن سینما جذب شوند. درست است مخاطبان وقتی فیلم را می بینند ممکن است دوستش نداشته باشند، ولی آن فیلم ها جذب تماشاگر را داشته و فروش خود را کرده است. این بازیگران که به خاطر آنان مخاطب به سینما می آید، بسیار انگشت شمارند. فکر می کنم اگر مجموعه چند فاکتور اصلی از جمله فیلمنامه، بازیگر و کارگردان ترکیب خوبی داشته باشند، جواب می دهد. کارگردان فیلم سینمایی «خواب زمستانی» در مورد تجربه خود در خصوص فروش فیلم سینمایی «ماه در جنگل» توضیح داد: چند عامل در خصوص فروش این فیلم وجود دارد. در وهله اول باید تماشاگر را جذب کنیم که به سالن بیاید و فیلم را ببیند. مرحله بعدی خود فیلم است که ببینیم چقدر توانایی دارد جذب تماشاگر را دارد. در فاز اول ما دو مشکل اساسی داشتیم، اول اینکه بودجه لازم برای تبلیغات فیلم را نداشتیم. بعد از آن بازیگرانی که بتواند تماشاگران را جذب کند، نداشتیم، به غیر از لادن مستوفی و آزیتا حاجیان، باقی بازیگران چهره جدید بودند در نتیجه همین خود عاملی شد که جاذبه اولیه پیش نیاید. در مرحله بعد خود فیلم بسیار مهم است. فیلم علی رغم اینکه قصه سرگرم کننده و پرکششی داشت که تماشاگر آن را دنبال کند ولی ظاهرا موضوع جنگل و محیط زیست به خودی خود جذب کننده نبود و به عنوان عنصر ترکیبی آن قضیه تعذیه هم برای تماشاگر عام جذابیت ندارد. این نویسنده و تهیه کننده اضافه کرد: ظاهرا قضیه خط قرمزها در فروش بسیار تعیین کننده است. کسانی که امکان این را پیدا می کنند که به خطوط قرمز نزدیک شوند آن ها را بشکنند و از آنها رد شوند ظاهرا موفق ترند. موضوعات جوان پسند و کمدی موجب جذب تماشاگر می شود. از طرف دیگر قضیه تبلیغات و سینماداران هم وجود دارد که تعیین سیاست می کنند. اگر «ماه در جنگل» اگر به تعداد کافی سالن سینما داشت و آنقدر مهجور اکران نمی شد، قطعا می توانست از این رقم بیشتر فروش داشته باشد. به طور کلی ۶ سالن داشتیم که هر سالن دو یا سه سانس نمایش داشتند. دانیال عبادی: مهم ترین نکته سلیقه مخاطب است دانیال عبادی، بازیگر فیلم سینمایی «آتش بس۲» در خصوص علت عدم فروش برخی از فیلم هایی که بازیگران محبوب و چهره دارند، به بانی فیلم گفت: ما می توانیم فیلم ها و داستان های خوبی داشته باشیم و در آن ها از بازیگران خوبی استفاده کنیم، ولی متاسفانه سلیقه مخاطب را در نظر نمی گیریم. سلیقه مخاطبان سینما برای فیلم ها بسته به شرایط و اقتضای زمان تغییر می کند. یک سری فیلم ها هستند که شاید از لحاظ فرهنگی چندان ارزشمند نباشند، ولی سلیقه روز مخاطب را در نظر می گیرند و فروش خوبی هم دارند. فکر می کنم مهم ترین نکته سلیقه مخاطب است. وی افزود: سلیقه مخاطب تمام موارد از قبیل ژانر، فیلمنامه و… را هم شامل می شود. باید دید مخاطب چه فیلم ها و چه ژانرهایی را دوست دارد. بعضی کارگردانان و تهیه کنندگان کمی باهوش تر عمل می کنند و فیلم هایشان فروش خوبی هم دارند، ولی شاید فیلمسازان فیلم های دیگری که ارزشی تر هستند، سلایق خودشان را در نظر می گیرند. ممکن است از فروش خوبی برخوردار نباشند، ولی این دلیل بر آن نیست که فیلم های خوبی نیستند، بلکه تنها مخاطب را در نظر نگرفته اند. بازیگر فیلم سینمایی «دو عروس» با بیان اینکه سینما به طور کلی یک پکیج است، ادامه داد: زمانی در دهه های گذشته بازیگران تا حدی فروش فیلم ها را تضمین می کردند، ولی در حال حاضر این گونه نیست. بسیاری از بازیگران را می بینیم که شاید در یک اکران دو فیلم داشته باشند که یکی از آنها فروش بسیار خوبی داشته باشد و دیگری فروش چندانی نکند. این نشان دهنده آن است که امروزه دیگر نمی توان تک بعدی یک گزینه را – از جمله بازیگر، فیلمنامه و یا کارگردان و تهیه کننده خوب- برای فروش فیلم در نظر گرفت. همه این عوامل یک پکیج است که باید با هم در حدی نسبی باشند تا بتوانیم به آن سلیقه مورد نظر مخاطب نزدیک تر باشیم. عبادی اضافه کرد: سلیقه مخاطب هر دهه در حال تغییر است. در دهه هشتاد سینمای ما به سمت سینمای بدنه گرایش داشت و زمانی هم سینمای بدنه در نظر مخاطب کمرنگ شد، سلیقه مخاطب به سمت فیلم های ارزشی رفت و فیلم های هنر و تجربه اهمیت بیشتری پیدا کرد. در حال حاضر هم سلیقه مخاطب تلفیقی از این دو است و به اقتضای زمان تغییر می کند. کوروش تهامی: امروزه تماشاگر دیگر به خاطر یک بازیگر به سینما نمی رود کوروش تهامی در خصوص علت عدم فروش برخی از فیلم هایی که بازیگران محبوب و چهره دارند، به بانی فیلم گفت: با این موضوع موافقم. فکر می کنم به خاطر فیلم ها و سریال های زیادی که مردم در طول این سال ها دیده اند، دیگر در بند این نیستند که به خاطر یک بازیگر به سینما بروند. بیشتر به موضوع و ساخت فیلم توجه می شود و البته تبلیغات فیلم باعث می شود درصد فروش فیلم بالاتر رود. با این حال من نگران این هستم چرا معمولا پرفروش ترین فیلم ها خصوصا در سال های اخیر فیلم های کمدی بوده اند. وی افزود: ما فیلم های خوب اجتماعی هم داریم که باید دیده شوند، ولی متاسفانه سلیقه مردم به خاطر شرایط روزگار و فشارهایی که وجود دارد باعث شده مردم نسبت به فیلم های کمدی –که گاهی بسیار بی محتوا هم هستند- گرایش داشته باشند. به نظر من حتی اگر در مملکت ما فیلم کمدی هم ساخته می شود، بهتر است فیلم هایی باشد که بیشتر باعث فکر کردن آدم شود. سعی کنیم با ایجاد موقعیت های کمدی و تضادهایی که می توانیم بوجود بیاوریم تماشاگر را بخندانیم و بتوانیم گاهی عیب های خود مردم را بهشان نشان دهیم. این ها باعث می شود کمدی ما کمی تعقل برانگیز شود. اینکه فقط روی چند کلمه و چند جمله مردم را بخندانیم، نتیجه آن فیلم هایی می شود که حتی یک قدم هم نمی توانند از مرزهایمان بیرون بروند و تماشاگران کشورهای دیگر مطلقا نمی توانند با این فیلم ها ارتباط برقرار کنند. امروزه تماشاگر دیگر به این فکر نمی کند که بخواهد به خاطر یک بازیگر به سینما برود. وی در پاسخ به اینکه کمدی هایی هم داریم که از آنها استقبال نشده است، گفت: لابد تماشاگر برای کمدی هایی که می بیند هم دسته بندی هایی دارد. به نظرم یک سری از موضوعات دیگر کهنه شده اند. باید کمی خلاقیت داشت. برخی از شوخی ها و کمدی های سطح متوسط در دهه های شصت و هفتاد جواب می داد. بعضی از همکاران من دوست دارند و باید هم کار کنند، ولی متأسفانه درگیر فیلم هایی می شوند که در شأن خود و سینمای ایران هم نیست. موضوعات آن فیلم ها دیگر امروزه کهنه شده و دیگر مخاطب به موضوعی که تاکنون هزاران بار خندیده، دوباره نمی خندد. به نظرم کمی خلاقیت لازم است. هر کارگردان و نویسنده ای باید تلاش کند در حد خودش خلاقیت داشته باشد. درک نمی کنم که فیلمی بسازیم که فقط ساخته باشیم، چرا باید این کار را بکنیم؟ حتی اگر هزینه ای که برای آن فیلم می کنیم شخصی باشد و از جایی هم نگرفته باشد. من می گویم باید به شعور خود و تماشاگر احترام بگذاریم و فیلم هایی بسازیم که سلیقه تماشاگرمان- که در این سال ها تنزل پیدا کرده و گویا عمدی در آن بوده- را ارتقا بدهیم. شاید مسئولان باید بیشتر دل بسوزانند و به جای آنکه از فیلم های جدی تر ایراد بگیرند و زمینه ساخته نشدن و پخش نشدن آن ها را فراهم کنند کمی حواسشان به فیلم های خنثی و کمدی هایی باشد که سلیقه مخاطب را طی این سال ها پایین آورده است. تهامی ادامه داد: متأسفانه در کمال تعجب بسیاری از این فیلم ها اکران می شوند و لقب پرفروش ترین فیلم ها را هم می گیرند، در صورتی که برخی از آنها ارزش تماشا و وقت گذاشتن را هم ندارند. من به عنوان کسی که دست اندر کار هستم، تعجب می کنم هنوز هم فیلم هایی از این دست می توانند ساخته شوند. بازیگر فیلم سینمایی «رگ خواب» با اشاره به اینکه ارزش بازیگرانمان کمتر نشده، ولی متأسفانه از فیلم های با ارزش حمایت نمی شود، توضیح داد: به نظرم فیلم هایی که آثار اجتماعی خوب و پر از نکاتی هستند که فکری را در ذهن ما ایجاد می کنند، باید از سوی پخش کننده ها و دولت و مراجعی که از لحاظ تبلیغاتی می توانند کمک کنند، حمایت شوند. چطور است که این فیلم ها جدا از اتفاقات سیاسی و نکات منفی به جشنواره ها می روند، مطرح می شوند و مورد توجه قرار می گیرند، ولی در کشور خودمان این گونه نیست. مثلا چرا باید فیلم آقای پرویز شهبازی (مالاریا) اینقدر کم فروش کند، در حالی که او کارگردانی کاربلد است. بسیاری از کارگردان ها و فیلم های خوب دیگری هم هستند که در این سال ها به حقشان نرسیده اند؛ مثل فیلم «برف روی شیروانی داغ». البته خوشبختانه فیلم «رگ خواب» علی رغم اینکه موضوع چندان شیرینی به مذاق تماشاگر نبود، از فروش خوبی برخوردار شد و مردم با فیلم بسیار خوب ارتباط برقرار کردند. واقعا خوشحالم اکنون این فیلم لقب پرفروش ترین فیلم اجتماعی سال را گرفته است، ولی به نظرم در معرفی و تبلیغات فیلم های دیگر جفا می شود. «رگ خواب» هم آنقدرها مجاری تبلیغاتی نداشت. با این حال فکر می کنم اکرانش زمان خوبی بود، چون یکی از دلایلی که از برخی از فیلم های خوب استقبال نمی شود، زمان اکران هم هست. بازیگر فیلم سینمایی «آشوب» تاکید کرد: وقتی فیلم ها تلنبار و در طول سه- چهار ماه ۲۰ الی ۳۰ فیلم اکران می شود، طبیعتا فیلم ها –بخصوص غیر کمدی ها- نمی توانند سرانجام خوبی داشته باشند. وی یادآوری کرد: درباره برخی از مسائل باید مسئولانه و دلسوزانه تر فکر و برنامه ریزی شود. گاهی ممکن است برخی از بازیگران برای تماشاگر تکراری شوند. گویا سه –چهار بازیگر هستند که در تمام فیلم ها باید در کنار هم حضور داشته باشند. بعد از چند فیلم دیگر دست بازیگران رو می شود و نوع بازی های آنان قابل حدس است. مگر سینمای ما چقدر بضاعت دارد که یک بازیگر بتواند بازی های متفاوت از خود نشان بدهد و رل های مختلف بازی کند. با این حال به نظرم این اتفاق در «رگ خواب» افتاد. در هر صورت به نظرم سینمای ما به این خلاقیت ها احتیاج دارد و بازیگران در انتخاب هایشان مراقب باشند از تکرار شدن جلوگیری کنند تا ما شاهد اتفاقات خوبی در سینما باشیم.

نوشته داغ گیشه پر«پول»، بر دل سلبریتی ها اولین بار در بانی‌فیلم پدیدار شد.

منبع: بانی فیلم
آدرس کوتاه: http://www.nimrokh.tv/news/29996

آخرین خبرها
خبرهای پربازدید