جستجوی راه نجات در رینگ بوکس | نیمرخ

جستجوی راه نجات در رینگ بوکس

بانی فیلم – گروه سینمای جهان: فیلم تازه ای که ژان استفان سائو واره فرانسوی ساخته و «دعای قبل از طلوع» نام دارد و چندی پیش در فستیوال معتبر کن فرانسه در بخش موسوم به «نمایش های نیمه شب» برای علاقمندان پخش شد، با شروع اکران عمومی اش در اروپای غربی و آمریکای شمالی از اواخر مرداد ماه در مقابل طیف بسیار وسیعتری از افکار عمومی قرار خواهد گرفت. در این فیلم جو کول هنرپیشه بریتانیایی رل یک معتاد به هرویین را ایفا می کند که در یک زندان مخوف و جانکاه در تایلند حبس می شود و می کوشد آنجا با پرداختن به بوکس و درخشش در این رشته ورزشی، به گونه ای به رستگار اخلاقی نایل شود و گناهان قبلی زندگی تلخش را بزداید و به واقع راه نجاتش را در رینگ بوکس بجوید. این سومین فیلم بلند ژان استفان سائو واره به حساب می آید و دو کار قبلی وی «جانی، سگ دیوانه» و «آشغال» نام داشتند و «ادلی» که در سال ۲۰۰۸ اکران شد و نگاهی تلخ و واقع بینانه به ماجرای سربازان کم سن و سال حاضر در جنگ های سیاسی و نظامی آفریقا بود، شهرت و اعتبار زیادی برای او به ارمغان آورد و فیلم تازه او نیز چیزی از همان قماش است و رنجی را نشان می دهد که مردان جوان گرفتار آمده در دام مسایل فریبنده روز در مواجهه با یکدیگر، ایجاد و آن را به دیگران تحمیل می کنند. یک حرفه ای در میان تازه واردها اکثر بازیگران فیلم جدید سائو واره تازه کار و هنرپیشه هایی جدید و کم سابقه هستند. ولی در بین شان جو کول هم مشاهده می شود که یک اکتور قوی رو به اوجگیری در سینمای بریتانیا است و پیشتر در فیلم های سینمایی دیگری مانند «اتاق سبز» و «راز در چشم هایشان» هم بازی کرده و در سریال تلویزیونی «Peaky Blinders» نیز صحنه گردان اصلی بود. او در فیلم «دعای قبل از طلوع» ایفاگر نقش بیلی مور است که در تایلند آموزش بوکس دیده و تبدیل به یک ورزشکار قوی در این رشته شده و آن هم در شرایطی که پیشتر بیشترین لغزش در رفتار او مشاهده شده بود و اگر امروز آن قصه واقعی بر پرده سینماهای جهان خودنمایی می کند، به سبب چاپ شدن کتاب خاطرات بیلی مور و ساخته شدن فیلمی تاثیرگذار بر اساس آن توسط ژان استفان سائو واره است. سفر به گذشته البته قسمت های اول این فیلم در بیرون از زندان و در باشگاههای بوکس شهر بانکوک می گذرد و آنجا که مور می کوشد در ازای هر حریفی که از میدان بدر می کند، پولی را بابت پاداش پیروزی اش بستاند که مبلغ بسته بعدی مواد مخدر مورد احتیاجش را جور کند. شدت و حدت و مسایل مخدوش این نبردها و این که بیلی مور به اندازه کافی در جریان صحبت ها و ارتباطات رقبای خود و کارهای آنان نیست سبب می شود او را به زندان بیندازند و در سناریویی که جانان هرش باین و نیک سالتریز برای فیلم نگاشته اند با این که این مسئله و نقش و سهم این اطرافیان در گرفتاریهای مور به دقت تشریح نمی شود، اما به تصمیم آنان و با تصاویر تهیه شده توسط سائو واره و مدیر فیلمبرداری او (دیوید اونگاریو) با تعدادی فلش بک به گذشته کاراکتر مور سفر می کنیم تا دریابیم در دوران کودکی وی هم آزار و تراژدی برای او کم نبوده است و به آرامی مشخص می شود که او حتی بچه یتیمی نیست که از ابتدای فیلم ادعای آن را مطرح کرده بود و از قضا ایفای رل پدر وی با بیلی مور واقعی است که پذیرفته است خودش در این قالب ظاهر شود. پاهایی که سست می شود وقتی بیلی مور به زندان می افتد، هدف اولش ترساندن «هم سلولی»های خود و سایر خلافکاران افتاده به زندان است تا لااقل ساعات آرامی را در حبس بگذراند اما استفاده از مواد مخدری که در زندان دست به دست می گردد پاهای او را سست و وی را دوباره وارد بیراهه ها می کند تا این که دقیق تر شدن در ارتباط های داخل زندان و آدم های کم ارزش آن او را به بپاخیزی دوباره وا می دارد و این بار دستکش های مشتزنی اش را جدی تر از همیشه به دست می کند تا حقش را بستاند و هم از اعتیاد بگریزد و هم در سلامت نهفته در ورزش به یک خوشبختی روحی و رستگاری فکری نایل شود. با این اوصاف ما نه فقط با یک داستان بازسازی انسانی و فردی در شرایط سخت اجتماعی، بلکه قصه دیگری از اصالت بوکس و فیلمی مرتبط با ماجراهای پایان ناپذیر مشتزنی بر پرده های نقره ای رو به رو هستیم. آنجا که بوکس تبدیل به وسیله ای برای سالم سازی نسبی انسانی های راه گم کرده می شود و در این میان بازی و حضور قوی جو کول هم سهمی عمده را به خود اختصاص می دهد. او در این فیلم جهنمی از احساسات درست و غلط و یک مخلوق غیر قابل شناسایی است.

منبع: Washington Post

نوشته جستجوی راه نجات در رینگ بوکس اولین بار در بانی‌فیلم پدیدار شد.

منبع: بانی فیلم
آدرس کوتاه: http://www.nimrokh.tv/news/23474

آخرین خبرها
خبرهای پربازدید